Emme ihan pakkaa vielä, mutta olemme muuten aloittaneet
lähtövalmistelut Barcelonasta Helsinkiin. Eeron täysjärkisen älypuhelinliittymän siirto lepotilaan
Suomessa olomme ajaksi onnistui helposti puhelinsoitolla. Tosin kävimme ensin
kaukana kaupungilla siinä Vodafonen liikkeessä, josta liittymä hankittiin, ihan
turvallisuuden tunteen vuoksi. Näitä toimenpiteitä ei kuitenkaan voi hoitaa
siinä eikä muissa liikkeissä, eikä netissä edes salasanan takana, vaan vain
puhelimitse. Tässä tapauksessa oli sallittua turvautua englanninkieliseen
asiakaspalvelupuhelimeen, vaikka periaatteessa yritämme harjoitella espanjaksi
puhumista aina kun mahdollista.
Tästä rohkaistuneena aloin tavoitella vastaavaa lepotilaa
internetliittymällemme. Aloitin taas lähtöruudun takaa, eli menin siihen läheiseen
Movistarin liikkeeseen, josta olin valokaapelin jatkoksi tilannut meille hienon
wifi-yhteyden. Kysyin hiukan varovasti, onko tällainen väliaikainen peruutus
mahdollinen. Onhan toki. No tehdään sellainen. Ei, se pitää hoitaa puhelimella.
Eikö netissä? Ei, vain puhelimella.
Paljonko säästän? Kertovat sitten siellä puhelimessa. Miten yhteyden saa
takaisin? Soitatte sitten samaan numeroon, kun haluatte yhteyden päälle.
En vielä osannut pelätä. Levitin sopimuspaperit ja
vastaostetun muotilehden sohvapöydälle ja näpytin annetun numeron. Automaattivastaus
tuli tuhannen rahinan takaa. Sen verran ymmärsin, että jotain valintoja pitäisi
nyt tehdä, mutta en edes kuullut saati luullut ymmärtäneeni isoa osaa
purkitetusta puhetulvasta.
Odotin ja ihmettelin. Ääni jatkoi tarinointia pitäen välillä
taukoja. Lopulta ääni sanoi kärsivällisen oloisena, ettei oikein ymmärtänyt
sanomaani. En ollut vielä sanonut mitään. Sanoin sitten taikasanat ”Suspensión
temporal”. Ääni lupasi yhdistää minut jonnekin. Odottelin 23 minuuttia
kuunnellen pätkivää ja rahisevaa 70-luvun hittiä ”It’s all right now” ja sen
kanssa vuorottelevaa ilmoitusta, että pitäisi vielä odotella. Enää ei ollut
ollenkaan all right.
Hätkähdin ja sotkin lehden ja paperit, kun oikea ihminen viimeinkin
vastasi. Aloin selittää asiaani. Ääni vaati tiukasti
ulkomaalaisoleskelunumeroni (NIE). Annoin sen ja selitin taas. Kuinka pitkäksi
aikaa, kysyi tiukka ääni. Aloin ensin huolestua, että ei nyt heti katkaista,
vasta ensi viikolla, ja miten pitkäksi aikaa sen sitten voisi sulkea?
Sitten en enää saanut selvää. Rahina yltyi, ja ääni
särkyi. Asiakaspalvelija kävi
todella kärsimättömäksi, kun en edennyt hänen käsikirjoituksensa mukaan enkä
puhunut tarpeeksi nopeasti. Aloin anella palvelua englanniksi. Sehän sopii,
yhdistän.
Odottelin vielä kymmenisen minuuttia ja olin sitten
kuulevinani jostain kaukaa aavistusta siitä, että joku siellä huuteli
englanniksi. Painoin sitten punaisen luurin kuvaa, kun mitään ei alkanut
kuulua.
Melkein itketti, mutta varoin sotkemasta uutta muotilehteä kyynelillä,
ja muutenkin päätin ryhdistäytyä. Olimme menossa illalla erään porukan jäähyväistapaksille ihanaan ravintolaan, joten ruoansulatusta ei kannattanut pilata pikkuhuolilla. Yritin samaa operaatiota parin tunnin
kuluttua uudelleen, ja varttitunnin alkuodottelujen jälkeen pyysin suoraan
englanninkieliseen palveluun. Toisen varttitunnin kuluttua suljin puhelimen,
kun ei vielä ollut tapahtunut muuta kuin odottelupyyntöjen kääntyminen
englanniksi. Asia alkoi kirkastua.
Jos nyt saisinkin linjan suljetuksi väliaikaisesti, niin
sitten kun haluamme sen käyttöön käydessämme ehkä täällä keväällä, viettäisin
samanpituiset tunnit roikkuen puhelimessa Helsingissä. Siinä hiutuisivat
saavutetut säästöt, kun ”All right now, baby it’s all right” rätisisi
kaukopuheluhinnoilla. Ja riski, että yhteyttä ei ajoissa saataisi kuntoon,
olisi todellinen. Kutsun näitä järjestelyjä suojelurahan maksamiseksi.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti