maanantai 9. joulukuuta 2013

Projektien maassa: Maantietä ja kaupunkiloma Valenciassa


Pitkä viikonloppu mahdollisti tavallista pitemmän matkan. Kataloniaa olemme jo kolunneet, nyt menimme Valenciaan. Tarragonan eteläpuolella avasin juhlallisesti laskoksiltaan uuden tiekartan.

Maantiellä

Barcelonan ja Valencian välinen matka kestää taukoineen noin viisi tuntia. Tie ei kulje minkään viinialueen kautta, joten maisemat ovat karumpia ja karskimpia, ja ikään kuin isompia kuin viinitarhojen seuduilla. Menomatkan viileän viistossa vastavalossa vuoret ja kukkulat piirtyivät siniharmaina kerroksina ja kuulas valo toi taikaa karuun näkymään. Nyt loppusyksyllä väritys on ruskeaa ja harmaanvihreää. Pikkuisia oransseja väriläiskiä on appelsiinipuissa! Oliivitarhat asettuvat hillittyyn harmauteen. Meri oli näkyvissä vasemmalla suuren osan matkasta.

Paluumatkan myötävalossa näkymä oli arkisempi. Valitsimme paikallistien moottoritien sijasta. Pienet kylät rinteessä olivat hiljaisia ja rappeutuneita. Tyhjentyneitä varastorakennuksia oli rikottu, muttei ihan purettu. Raskasta teollisuutta on vähemmän kuin ennen, ja kaivoksia on suljettu. Tolkuttomien subventioiden avullakaan ei niiden tilalle ole onnistuttu kehittämään mitään elinvoimaista. Esimerkkinä lamaa edeltävien vuosien hullun optimistisista investoinneista hiljaisen seudun elävöittämiseksi on Aeropuerto de Castellon – Costa Azahar, jolla ei ole koskaan käynyt yhtään matkustajaa tai lentokonetta. Ajoimme hiljaisen kentän ohi. Vaikea kuvitella, mistä mielikuvituksen yläpilvistä olivat kotoisin sijoittajien kehitysvisiot.

Valencia on Espanjan kolmanneksi suurin kaupunki, suurempi kuin Helsinki. Kauniin syyspäivän aikana kävelimme kolmen kaupunkia leimaavan suurhankkeen kautta.

Valencian vanha kaupunki sijaitsee joenmutkan kainalossa. Joessa ei kuitenkaan ole vettä, vaan leveä ja pitkä joki on rakennettu hienoksi puistoksi. Valtava vihervyöhyke keskellä suurkaupunkia! Puistovyöhykkeen ylittävät sillat olivat tietenkin jo olemassa, muistona joesta. Puisto vilisi juoksijoita, kävelijöitä ja koiran kävelyttäjiä. (Kuva)

Puiston ”alajuoksulla” on valtava, huikea Ciudad de las Artes y las Ciencias. Oopperatalo, tiedemuseo ja muut rakennukset ovat vau-arkkitehtuurin superluomuksia, erikseen, yhdessä, ja osana muuta kaupunkia. Laajat vesialtaat heijastavat valoa. Alueen läpi kävellessä avautuu yhä uusia näkymiä. Kokemus on mielettömän hieno. (Kuvia)

Puistojoki ei ulotu merelle asti vaan päättyy hoitamattomaan ryteikköön. Piti etsiä muita väyliä satamaan. Arvasimme väärin. Toinen reitti olisi vienyt pitkin siistiä pääkatua. Me ylitimme hylättyjä varastoalueita, rautatien, laajoja liikennealueita ja autioita hiekkakenttiä, kunnes päädyimme risteilyalusten sataman ohi Marina Real Juan Carlosiin. (Kuva) Rannan kuppilassa oli ihmisiä nauttimassa auringosta päällystakit riisuttuna.

Satama on yhden suurprojektin koti. Espanja ylipäätään elää projektista toiseen. Barcelona kunnostettiin olympialaisia varten. Valencian satama-alue rakennettiin America’s Cupia varten. Valencia voitti kisan tämän purjehduskilpailun isännyydestä vuodelle 2007, kun vuorossa oli 32. America’s Cup. Seuraavakin kisa järjestettiin Valenciassa, mutta siihen liittyi monenlaista polemiikkia ja poikkeuksellisuutta.

Kilpailevia joukkueita varten rakennetut huoltorakennukset rapistuvat nyt rannassa kaikessa rauhassa. Alueen ja investointien hyödyntäminen ei ilmeisesti ole onnistunut. Kriitikot valittavat, että infrastruktuurin tulevaa käyttöä ei juurikaan mietitty kansainvälisen suurprojektin rakentamisen huumassa.

Kaksi iltaa, kaksi herkullista ateriaa: Joulukuun kuudes on vapaapäivä Espanjassakin. Illastimme ravintolassa, jossa muut vieraat olivat paikallisia, juhlailtaa viettäviä pareja, perheitä ja seurueita. Perinteinen sisustus, valkoiset liinat, hyvä palvelu ja herkulliset ruoat olivat keskellä kolkkoa kerrostaloaluetta, jolla muut ravintolat olivat melko räikeitä kuppiloita. Muut vieraat ilmeisesti saapuivat paikalle autoillaan, ja ravintolassa oli pysäköintipalvelu. Paikalle ei kukaan osu vahingossa kesken kävelyretken, mutta sinne kannattaa ehdottomasti hankkiutua. Paikan nimi on El Gastrónomo.

Toisen iltamme vietimme kävellen vanhassa kaupungissa. Neuvoa-antavat pintxot Placa de la Reinalla rohkaisivat etsiytymään toiselle aukiolle, Placa Lope de Vegalle. Ravintola Ocho y medio sijaitsee ikivanhassa talossa, jossa ei kai ole yhtään suoraa viivaa. Paikan kuvitus ja musiikki viittasivat kuitenkin1920-luvun jatsiin. Ruoka oli loistavaa, ja siinäkin oli kaihdettu liiallista oikeaoppista perinteisyyttä.


Ei kommentteja:

Lähetä kommentti